måndag 4 maj 2009

Things are changing

Jag var på besök i norr förra helgen och reflekterar lite över vad som hänt sen sist.

Nattliv: Cleo har stängt! All star är det nya utestället där alla hänger. Settingen är ny men varken folket eller deras beteenden har förändrats. Brandmannen, kåt-nordlund och resten av grabbarna sitter kvar vid sitt drinkbord. Inpulskillen som jag utbytt så många, långa blickar med går fortfarande runt och ser svår ut. Vakt-johan har biffat till sig en aning mer. Den enda som saknas är lockiga bartendern.

Vännerna: Vännerna är fortfarande de bästa, bästa. Men varifrån kommer alla sambos, barn och vuxenhet? Jag får nog förlika mig med att spontanfikor på C2:s veranda, vilt uteliv och exklusiv tjejgemenskap är en epok som gått i graven. Men när vännernas bonusbarn steker pannkakor till frukost och vännernas sambos grillar makalöst kött och visar bilder på nya båten inser man att utvecklingen kanske har sina fördelar ändå.

Tornedalskillarna: Tittar man på ytan kan man lätt luras att tro att inget har förändrats. De dricker fortfarande öl och lyssnar på Johnny Cash. De blir fortfarande grymt onyktra och vägrar bada bastu med handduk. Men även här har det hänt saker. J har skaffat flickvän. Och R med rådjursögonen har blivit sambo. N ska bli pappa. Även grabbarna från byn börjar växa upp.

Kan inte låta bli att fundera vad som skulle hänt med mig om jag stannat kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar